بروکلی یک سلاح مخفی در برابر دیابت

14 جولای 2017- بر اساس یک تحقیق جدید عصاره‌ی تغلیظ شده‌ی جوانه‌ی بروکلی می‌تواند به مدیریت قندخون بیماران مبتلا به دیابت  کمک کند. درحال حاضر بیش از 300 میلیون نفر در جهان به دیابت نوع 2 مبتلا هستند و حدود 15 درصد از این افراد به دلیل خطر آسیبهای کلیوی قادر به استفاده از داروی متفورمین بعنوان خط اول درمان نیستند.

دکتر Annika Axelsson و همکارانش درجستجوی راهی برای کمک به این افراد از یک رویکرد محاسباتی، برای شناسایی ترکیباتی که ممکن است با تغییرات بیان ژن مرتبط با بیماری دیابت نوع 2 مقابله کند، استفاده نمودند.

محققان امضای دیابت نوع 2 و 1 را بر اساس 50 ژن شناسایی شده، مشخص کرده و سپس از این داده‌ها برای غربالگری 3852 ترکیب دارویی که پتانسیل معکوس نمودن این تغییرات ژنی را داشتند،  استفاده کردند.

امیدوار کننده‌ترین ترکیب، ماده‌ی شیمیایی سولفورفان بود که یک ماده‌ی طبیعی موجود در سبزیجات خانواده‌ی کلم است، این ماده تولید گلوکز توسط سلولهای کبدی در محیط کشت را کاهش داده و بیان ژن‌های کبدی را از حالت بیماری، در موش های صحرایی دیابتی، به حالت نرمال برگرداند.

هنگامیکه محققان در یک مطالعه‌ی تصادفی پلاسبو کنترل دار، عصاره‌ی تغلیظ شده‌ی جوانه‌های بروکلی را به مدت 12 هفته به 97 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 دادند، قند خون ناشتای افراد چاق که در شروع تحقیق کنترل قندخون خوبی نداشتند، بطور قابل توجهی در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافت.

نویسندگان می‌گویند: استفاده از امضاهای ژنی برای بررسی داده‌های بیان ژن در پایگاه های داده ی بزرگ عمومی می‌تواند یک استراتژی ارزشمند برای تشخیص و شناسایی سریع ترکیبات دارویی برای کاربرد بالینی باشد.

منبع وسایت خبر:

Science Translational Medicine, 2017 DOI: 10.1126/scitranslmed.aah4477

www.sciencedaily.com/releases/2017/06/170614141526.htm